تربیت «غیر عمدی » در مقابل تربیت «عمدی»

folder_openبسته آموزشی
commentبدون دیدگاه

تربیت فرایندی عمدی است و از روی برنامه و قصد صورت میگیرد و توسط مربی یا مربیانی آزموده میشود.چنین تربیتی زمانی میسر است که همه ی عوامل،شرایط و متغیرهای تاثیرگذار در تربیت در اختیار مربی باشد،اما آیا همیشه و در همه جا چنین شرایطی فراهم است؟

آیا در شرایطی که امواج بدون دیوار رسانه های ارتباطی و ماهواره ها تمامی مرزها،چارچوب ها،و حصار های کنترل شده ی فرهنگی و تربیتی را درهم شکسته است.در شرایطی که اثر دفعی و ناگهانی یک رویداد غیر مترقبه و یا یک موج فرهنگی و تبلیغی ناخواسته تمامی آثار و کارکردهای دیرینه را یک شبه نقش برآب میکند.

اساسا طبیعت آدمی به گونه ای است که از برنامه ریزی های تصنعی و قالب تراشی های که از طرف دیگری و دیگران تحمیل میشود بیزار است.

از طرف دیگر طبیعت آدمی به منزله یک «واقعیت سیال» متغیر،بی همتا،فرار و تحول پذیری است که لحظه به لحظه ممکن است دچار تغیرات و دگرگونی های ناخواسته ای شود و نمیتوان اورا در یک قالب ایستا و  در یک برنامه ای از پیش تعیین شده نگه داشت و به دلخواه آن را کنترل نمود.

زمانی تعلیم و تربیت میتواند ضمانت اجرایی کامل داشته باشد که نه تنها مربیان آزموده صلاحیت تربیت خانوادگی و آموزشگاهی کودکان را داشته باشد بلکه جامعه و تمام نهاد های مؤثر در آن نیز واجد ساختار های هماهنگ در ارائه ی پیام های تربیتی باشند و بتوانند تناقضات پرورش را بین خود و دستگاه های تربیتی و اجتماع کامل حل نمایند.

«تربیت غیرعمدی» کشف خود به خودی و به کار انداختن درونی نیروهای خلاقه ی متربی در راستای روی دادها،تجربیات و شرایط تصادفی،پیش بینی نشده و معینی است که در اثر تعامل با محیط خویش شکل میگیرد.

تعلیم و تربیت به جز زندگی و تعلیم و طبیعت زندگانی ما نیست و کافی است که ما وجود داشته باشیم و در جامعه زندگی کنیم.

باید خود درست زندگی کنیم ،درست انتخاب کنیم و درست رفتار کنیم،تا کودکان و نوجوانان در هر شرایطی اثر پذیری های مثبتی از ما داشته باشند.

آیا تاثیر تربیت عمدی در زندگی و پرورش افراد بیشتر است یا تربیت غیر عمدی و تصادفی؟

براساس گزارش «مجمع روانشناسی آمریکا»هر کودک در پایان مدرسه ی ابتدایی (با برنامه های سه ساعت تماشای تلوزیون در روز به طور متوسط)هشت هزار آدم کشی و حدود صد هزار عمل خشونت آمیز دیده است.

در فرانسه کودکان پیش از رسیدن به  سن دوازده سالگی صد هزار آگهی تجارتی میبینند که موذیانه و مخفیانه به درونی کردن هنجار های قالب در آن ها کمک خواهد  کرد
تبلیغات به طور سیستماتیک مانع اثرات سیستماتیک ما بر تربیت کودکان میشوند.

سهم تربیت غیر عمدی بیش از تربیت عمدی است،

بارها شاهد بوده ایم که برای تربیت جوانان هزاران الگوی تربیتی معرفی کرده ایم؛هزاران سخن رانی و نوشته و کتاب برای پیاده کرن اهداف تربیتی خود ارائه نموده ایم؛هزاران پند و اندرز در تثبیت یک ارزش به زبان خود جاری ساخته ایم اما در عمل،برخلاف انتظار،با شگفتی و اعجاب نظاره گر رفتاری از جوان بوده ایم که برای مثال،ناشی از یک کتاب رمان که تصادفا آن را خوانده و قهرمانی خیالی آن الگو پذیرفته،بوده است.

می بینیم که به یک باره فرزند ما الگوهای خانه ی خویش،فرهنگ خویش و جامعه ی خویش را رها کرده و یک الگوی گمنام و پنهان و آن سوی مرزها را در ذهن خود همچون بت پرستیده و با آن همانند سازی کرده.

باید در جزیی ترین،غیر رسمی ترین،تصادفی ترین،و پنهان ترین رفتارهای خویش مراقب باشیم تا فرزندان ما به طور طبیعی از رفتارهای طبیعی ما به طبیعت خویش بازگردند؛چرا که بچه های ما آنگونه می شوند که ما هستیم و و نه آنگونه که میخواهیم باشند.

«کودک با مربی خویش همدلی و هم حسی میکند و نه هم زبانی و هم کلامی.»

کودک آنچه را شما سعی دارید پنهان سازید بیش تر جذب میکند و آن چه را که میخواهید به زبان نیاورید بیشتر میفهمد.کودک از نگاه چشم شما بیشتر از محتوای گفتار شما پند میگیرد.

آیا میتوانیم افکار،رفتار و احساسات غیر عمدی،ناخواسته و ناهشیار خود را در سطح ارادی کنترل کنیم؟مسلما بسیار دشوار است..این مسئله نظیر کنترل کردن ضربان قلب است.

اگر میخواهید فرزندتان «آرامش روانی» داشته باشد باید در محیط خانه به طور طبیعی حتی در شرایط سخت زندگی و عصبیت ها و مصیبت های شخصیتی آرام از خود نشان دهید تا او آرامش را یاد بگیرد.

هنگامی که کودک میداند این رفتار از درون ما و از طبیعت ما سرچشمه گرفته است در او اثر میکند.

پس تنها تربیت شدگان باطنی و «طبیعی»صلاحیت تربیت کردن متربی را در شرایط طبیعی برای زندگی طبیعی دارند.

برچسب‌ها: ,

مطالب مرتبط

ویژه برنامه پخش زنده به مناسبت عید غدیر – باحضور استاد سید محمد صادقی آرمان

فیلم کوتاه “روایت زندگی” – الگوبرداری فرزندان

حضور سفیر آلمان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

کلیپ کوتاه مستند زندگی دو خواهر دارای نقص عضو اما شاکر و توانمند

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست