بسم الله الرحمن الرحیم
اقدامات یک منتظر واقعی
- امید:
اولین جزء و معنای سازنده انتظار است
یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ (یوسف 87 )
ای فرزندان من، بروید (به ملک مصر) و از حال یوسف و برادرش تحقیق کرده و جویا شوید و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا نومید نیست
2-معرفت و اطمینان:
شناخت امر توسط منتظر و اطمینان از وقوع ظهور حضرت
3-نزدیک دیدن ظهور:
إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا (دعای عهد – مفاتیح الجنان ) که دیگران ظهورش را دور می بینند و ما نزدیک میبینیم
4- محبوبیت موضوع :
اگر حادثهای محبوب انسان شد مطلوب او میشود
5- منفور بودن شرایط موجود و مأیوس شدن از آن:
الإمامُ الرِّضا علیه السلام : إنّما یَجیءُ الفَرَجُ على الیَأْسِ . بحار الأنوار : 52 / 110 / 17
امام رضا علیه السلام : همانا فرج و گشایش ، پس از نومیدى مى آید.
6- آمادگی وتلاش عملی و زمینهساز:
انتظار آنزمانی صادق است که انسان را به حرکت و تلاش برساند . در روایات انتظار فرج را افضل العمل و افضل العباده و… می گوید
پیامبر صلی الله علیه و آله : یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِ سُلطانَهُ ؛ .کنزالعمّال ، ح 38657
پیامبر صلی الله علیه و آله :مردمى از مشرق قیام مى کنند و زمینه حکومت مهدى را فراهم مى آورند
7-صبر و پایداری:
اینکه در روایات گاهی صبر را کنار انتظار میآورد
حضرت صادق (ع): در تفسیر آیه و لنبولکم بشی من الخوف و… فرمود لنبونکم یعنی مؤمنین قبل از خروج قائم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و النفس و الثمرات و بشر الصابرین امتحان می شوند (تفسیر نور الثقلین ج1 ص176)
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله:انتظارُ الفَرَجِ بالصّبرِ عبادهٌ .الدعوات : 41 / 101 .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :صبورانه در انتظار فرج بودن عبادت است.
8-عزت طلبی:
یکی از فطریات انسان است و برای به کمال رسیدن نیازش است
این معز الاولیاء و مذل الاعداء( دعای ندبه –مفاتیح الجنان)
کجاست عزت بخش دوستان خدا و خوار کننده دشمنان خدا
اللهم اعزه و اعززبه و انصره و انتصربه و انصره نصرا عزیزا (دعای افتتاح-مفاتیح الجنان)
خدایا عزیزش بدار،و به دیگران توسط او عزّت بده و یارىاش کن.و به دیگران از سوى او یارى ده یارىاش ده یارى پیروزمندانه
السلام علی معز الاولیاء و مذل الاعداء (زیارت حضرت صاحب(عج)- مفاتیح الجنان )
سلام بر عزت بخش دوستان و خوار کننده دشمنان
9-تقوی محوری:
یکی از قوانین و سنن جاری در هستی ،موفقیت و پیروزی قانونگرایی و قانون محوری و تقوی گرایی است
والعاقبه للمتقین(اعراف 128)
10-جدیت و پشتکار:
عنه علیه السلام : مَن سَرَّهُ أن یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَلیَنتَظِر وَلیَعمَل بِالوَرَعِ ومَحاسِنِ الأَخلاقِ وهُوَ مُنتَظِرٌ ، فَإِن ماتَ وقامَ القائِمُ بَعدَهُ کانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ مِثلُ أجرِ مَن أدرَکَهُ ، فَجُدّوا وَانتَظِروا هَنیئًا لَکُم أیَّتُهَا العِصابَهُ المَرحومَهُ . الغیبه للنعمانیّ : 200 / 16 عن أبی بصیر .
امام صادق علیه السلام: هرکه دوست دارد از یاران قائم باشد، پس باید انتظار کشد و در حالى که منتظر است، پارسایى و اخلاق نیک را در پیش گیرد. اگر (با چنین حالتى) از دنیا برود و بعد از مرگ او، قائم قیام کند، همانند اجر کسى را دارد که قائم را درک کند. پس (در کار و عمل) بکوشید و منتظر باشید؛ گوارایتان باد اى جماعت مشمول رحمت.
11-احساس یتیمی:
احساس یتیمی معنوی است .
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أشَدُّ مِن یُتْمِ الیَتیمِ الّذی انقَطَعَ عَن أبیهِ ، یُتْمُ یَتیمٍ انقَطَعَ عَن إمامِهِ و لا یَقدِرُ علَى الوُصولِ إلَیهِ ، و لا یَدری کَیفَ حُکمُهُ فیما یُبتَلى بهِ مِن شَرائعِ دِینِهِ . ألاَ فمَن کانَ مِن شِیعَتِنا عالِما بِعُلومِنا و هذا الجاهِلُ بِشَریعَتِنا المُنقَطِعُ عَن مُشاهَدَتِنا یَتیمٌ فی حِجرِهِ ، ألاَ فَمَن هَداهُ و أرشَدَهُ و عَلَّمَهُ شَریعَتَنا کانَ مَعَنا فی الرَّفیقِ الأعلى .بحار الأنوار : 2/2/1
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : از یتیمى کسى که پدرش را از دست داده سخت تر، یتیمى کسى است که از امام خود بریده شده و توان دسترسى به او را ندارد و حکم مسائل دینى مورد ابتلایش را نمى داند. بدانید که هر کس از شیعیان ما به علوم ما آگاه باشد، این شخصى که به شریعت ما آگاه نیست و دسترسى به ما ندارد، [همچون] یتیمى است در دامان او. بدانید که هر کس او را هدایت و ارشاد کند و شریعت و احکام ما را به او بیاموزد، در جمع بهشتیان برین با ما خواهد بود.
12-اندیشه حسینی:
اندیشه حسینی و انتقام خون امام حسین (ع)
شعار حضرت یالثارات الحسین
أن یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور…(زیارت عاشورا-مفاتیح الجنان)