متن سخنرانی دعای ندبه و نشاط مومنین

folder_openبیانات
commentبدون دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

ندبه و نشاط

یک سند تاریخی راجع به پیدایش پیامبران اولوالعزم و خصوصیاتشان  طوری ذکر شده که برگشت مطالب به برنامه‌های حکومت الهی مهدی(عج) منتهی شود.

سند دعای ندبه  

در 3 کتاب:

 مصباح الزائر (علی بن طاووس)   

مزار کبیر (شیخ محمد بن المشهدی)                                                        

مزار قدیم  (قطب راوندی)

همه این دعا را به امام عصر نسبت داده‌اند.

علامه مجلسی صریحاً دعای ندبه را منتهی به حضرت صادق (ع) می‌کند علامه صدرالدین طباطبایی یزدی نیز آنرا منتهی به امام صادق(ع) می‌کند. در مجموع اینکه از امام صادر شده ، محقق می‌شود.

فراز هایی از دعای ندبه

دعای ندبه(الحمدالله رب العالمین)

  • دعا یک کارش تعلیم و تربیت انسانهاست لذا امام اولین کلام را در دعای ندبه با کلام قرآن شروع می‌کند: الحمدالله رب العالمین
  • حمد یعنی ستایش کردن در برابر کار یا صفت نیک اختیاری
  • مدح هرگونه ستایش را گویند خواه اختیار یا غیر اختیار
  • شکر در مقابل نعمتهایی که از جانب دیگری با میل او به ما داده شده از یک منظر محدودتر است از یک منظر چون هم با زبان هم با عمل انجام می‌گیرد وسیع تر است.
  • و ان من شی الا یسبح بحمده ولکن لا تفقهون تسبیحهم (اسری 44) حالا که موجودات به حمد مشغولند نکند ما غافل باشیم . پس با امام همراه شویم و بگوییم الحمدالله رب العالمین

دعای ندبه(و صلی الله علی سیدنا محمد نبیه و اله و سلم تسلیماً)

  • ذکر صلوات در ابتدا و انتهای دعا باعث استجابت دعا می‌شود . می‌فرماید خدواند کریم تر از آنست که دو دعا شود یکی را بپذیرد و دیگری را نه.
  • یکی دیگر اجابت دستور از جانب خدواند است می‌فرماید ان الله و ملائکته یصلون علی النبی و… (احزاب 56)
  • صَلُّوا: امر به طلب رحمت و درود برای پیامبر است و اما سَلِّموا:به معنای تسلیم شدن در برابر فرامین ایشان است.

دعای ندبه (الهم لک الحمد علی ماجری به قضائک فی اولیائک الذین استخلصهم لنفسک و دینک )

  • مرور رنج و تلاشها و مجاهدتهای خالصانه انبیاء برای برقراری دین الهی
  • خدواند مقدراتی را برای خود وضع کرده و آن کامل ترین آئین و روش زندگیست          

الا لله الدین الخالص (زمر3)  

و این دین خالص است ان الدین عند الله السلام (آل عمران 85)

  • چه کسانی مأمورند این دین خالص را به بندگان برسانند : قرآن پیامبر را معرفی می‌کند قل انی اُمِرتُ اَن اَعبُدالله مخلصا له الدین (زمر 11) و جای دیگر هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله (توبه 33)

دعای ندبه ( و عَلِمتَ منهم الوفاء به فقبلتهم و قربتهم)

  • و اذ اخذ الله میثاق النبیین اتیتکم (آل عمران81)کل انبیاء را می آورد
  • و اذ اخذنا من النبیین میثاقهم و منک و من نوح و ابراهیم و موسی و عیسی ابن مریم (احزاب 7) در جای دیگر اولوالعزم ها را اول پیامبر خاتم بخاطر شرافتش بعد به ترتیب زمان نوح و ابراهیم و … را می‌آورد
  • چون در دایره علم الهی دانست اینها وفا می‌کنند آنان را پذیرفت و خالص گردانید و …
  • اولیاء در «قالوا بلی» پیشی گرفتند السابقون السابقون اولئک المقربون (واقعه 11)
  • علی بن ابراهیم در تفسیر خود می‌گوید مقربون محمد و ائمه هدی علیهم السلام هستند . در جامعه کبیره هم می‌خوانیم و اشهد انکم الائمه‌الراشدون المهدیون … المقربون

دعای ندبه ( و قدمت لهم الذکر العلی و الثناء الجلی)

  • باید بدانید که همه فقره‌های دعا به امام زمان برگشت پیدا می‌کند چون ایشان قائم مقام همه انبیاء می‌باشند حتی راجع به زمین و آسمان صحبت می‌شود بداند بواسطه ایشان است که زمین و … سرپاهستندو …
  • برای این انبیا و اولیا در رأس،  پیامبر خاتم و جانشینانش خدواند مدح و ثنا گسترانده مثال:           و اذکر فی الکتاب ابراهیم انه کان صدیقا نبیاً(مریم 41)                                      
  • و اذکر فی الکتاب موسی انه کان مخلصاً و کان رسولا نبیاً(مریم 51)                 
  • و اذکر فی الکتاب اسمعیل انه کان صادق الوعد و کان رسولا نبیاً(مریم 54)        
  • و اذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقاً  نبیاً و رفعناه مکانا علیا (مریم 56)
  • و درباره پیامبر خاتم می‌فرماید: و رفعنا لک ذکرک (انشراح 4) مقام جهانی داریم .

– در قرآن «ذکر» اشاره به وجود مقدس پیامبر (ص) است.

– قد انزل الله الیکم ذکراً رسولاً یتلوا علیکم آیات الله …(طلاق 10)

…. خدا فرستاد بسوی شما ذکر را ، رسول را که بخواند…

  • در عیون اخبار رضا (ع): بعد از این آیه حضرت فرمود الذکر ُ رسول الله و نحن اهله پس مرجع ضمیر این آیه نیز مشخص می‌شود فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون

دعای ندبه (إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِیلَ مَا عِنْدَکَ مِنَ النَّعِیمِ الْمُقِیمِ، الَّذِی لَا زَوَالَ لَهُ وَ لَا اضْمِحْلَالَ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی زَخَارِفِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّهِ وَ زِبْرِجِهَا، فَشَرَطُوا لَکَ ذَلِک‏)

  • در مقابل تلاش برای حفظ دین و تحمل سختی‌ها خدواند پاداش جاویدان در بهشت نصیب آنان می‌فرماید
  • برای کمک دین از برخی چیزها هم باید گذشت مثل خود دنیا در درجه‌های مختلف آن مثل زخرف خانه‌های پر نقش و نگار و زبرج آرایش‌ها و زینت‌ها و جواهر و…
  • غیر از نعمات بهشتی که کلی آیه داریم برایش ، این نعمت است : و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم (توبه 72) رضا و خشنودی خدواند از همه بالاتر است .
  • آن عهد چگونه عهدیست و کی آن عهد بست شده؟

مثلاً این آیه : مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلا.(احزاب 23)

  • در روایتی از دانشمندان اهل سنت ابوالقاسم حسکانی می‌گوید علی (ع) فرمود این آیه برای ما نازل شده و من بخدا همان کسی هستم که انتظار شهادت را می‌کشم و هرگز در روش خود تغییر نداده و سر پیمانم ایستادم
برچسب‌ها: , ,

مطالب مرتبط

چاپ تبلیغاتی و مذهبی

ویدیوی مستند هندِ دوستان – قسمت اول ( امام حسین ع از منظر شیعیان هندوستان)

زیر نور ماه 4

مصاحبه استاد سید محمد صادقی آرمان با خبرگزاری شبستان پیرامون سلبریتی ها

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست