متن سخنرانی ویژگیهای پیامبر اکرم ص

folder_openبیانات
commentبدون دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از ویژگیهای پیامبر خدا و مومنین به ایشان شدت با کفار و رحم و مروت با دوستان است

اشداء علی الکفار رحماء بینهم.

در خصوصیات یاران پیامبر می فرمایند:
اولا بر کفار شدید هستند.ثانیا نسبت به هم،بسیار کریم، رحیم و مهربانند.
قبل از خودت ، توجهت را به خارج از دایره اسلام جلب می کنند..

لا اله الا الله.اول نفی بعد اثبات
یعنی گویا اگر انسان نسبت به دشمنان شدید نباشد، اصلا بقیه کارهایش سودی ندارد.

این دشمنان چه کسانی هستند؟
1-  شیطان.
اگر در شبانه روز، رفتار شما طوری است که برخی از اوقات، با شیطان همراهی می کنی، بر شیطان شدید نیستی، با شیطان لجباز نیستی، در دامن اسلام، معلوم نیست که زیاد تحویلت بگیرند.
چرا شما اعوذ بالله من الشیطان الرجیم می گویید!؟ می گفت: شیطان دارد کار خودش را می کند، او را سر لج می اندازید؟ بله اصلا من با این دعوا دارم..
اول دشمنت را بشناس، که این شیطان است و هیچ سودی برای تو نمی خواهد، هر وقت گناه را برای تو زینت می دهد که تو احساس کنی می خواهی لذت ببری، پشت این زینت لذت بردن، یک دام است!
2- نسبت به کسانی که ایادی شیطان هستند.
در گفتار، کردار و رفتارت باید سهم خودت و دشمنان دینت را جدا کنی.
اگر شما لباس یکی از ارگان های نظامی را بپوشی و در خیابون راه بروی، دژبان آن ارگان جلوی شما را می گیرد. می گوید یا کارت شناسایی ات را نشان بده .اگر لباس روحانیت را بپوشی اگر بخواهی داخل دانشگاه بروی….یعنی باید شرایطش را داشته باشد و بالعکس
شخصی خدمت امام صادق(ع) آمد و عرض کرد:
یابن رسول الله(ص)، راجع به دین من صحبت کنید. آقا فرمودند: من قبل از اینکه راجع به دینت صحبت کنم، راجع به خودت صحبت می کنم. تو چرا این شکلی هستی؟ گفت: چه شکلی ام؟ فرمود: این چه قیافه ایست؟ گفت: مگر چه جوری است؟ امام فرمودند: عزیز من، اگر یکی تو را در خیابان ببیند، می گوید تو از پیروان امام صادقی یا از پیروان بنی امیه؟ ظاهرا یک دستار قرمزی به سرش بوده، دستار قرمزی که در آن زمان، بنی امیه می بستند.
گفت: به ظاهر من چه کار دارند؟ به دل ما نگاه کنند. ما در دلمان با شما هستیم. آقا فرمودند: ما هم دلتان را می خواهیم و هم ظاهرتان را. تو که با ما هستی چرا در سیاه لشکر دشمنی؟! من که می دانم دلت با ماست، چرا طوری رفتار می کنی که دشمن، روی تو حساب کند و بگوید این با ماست؟!
3- و رحماء بینهم:
3-1-در تحمل.
ظرفیت ها با هم فرق می کند. قرار نیست مومنین و مومنات یکسان باشند. طرف مقابلت را درک کنی، تحملش کنی تا مشکلات پیش نیاید.

(امام علی علیه السلام می فرماید: اول عوض الحلیم عن حلمه ان الناس انصاره علی الجاهل

شخصى به مرحوم آیه الله سید احمد خوانسارى قدس سره جسارت کرد و لحظاتى به فحش و ناسزا ادامه داد تا موقع اذان نماز رسید.

ایشان فرمودند: ((ببخشید آقا، وقت نماز است اجازه مى فرمایید به نماز بروم .)) آن شخص ‍ با دیدن این همه حلم و گذشت از کرده خود پشیمان شد و از ایشان عذرخواهى کرد.

روزى دوچرخه سوارى ، به علامه طباطبایى قدس سره زد و ایشان و دوچرخه سوار به زمین خوردند. علامه بلند شد و با کمال حلم به جاى برخورد با او، لباس وى را تکاند و فرمود: ((دست و پایت که آسیب ندید.))

خداوند در قرآن، حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) قهرمان مبارزه توحیدی را چنین تمجید می‏کند: «ان ابراهیم لحلیم اواه منیب; (1) همانا ابراهیم دارای صفت‏حلم و بسیار متوکل بر خدا و بازگشت کننده به سوی خدا بود.»

در آیه 101 سوره صافات خداوند می‏فرماید: «فبشرناه بغلام حلیم; ما ابراهیم را به نوجوانی دارای حلم بشارت دادیم.»

واژه «حلیم‏» پانزده بار در قرآن بیان شده است

خصلت‏ حلم امام حسن (علیه‌السلام) در حدی بود که مروان یکی از دشمنان پرکینه خاندان رسالت، که امام حسن (علیه‌السلام) را بسیار رنج داد و آزرد، گفت: «این کارها را با کسی انجام دادم که حلم و خویشتن‏داری او با کوه‏ها برابری می‏کند

پیر مردی ناآگاه از اهالی شام در مدینه، امام حسن (علیه‌السلام) را سوار بر مرکب دید، آنچه توانست از آن حضرت بدگویی کرد،

حضرت امام خمینی – قدس سره – در اوایل پیروزی انقلاب در قم تشریف داشتند، روزی جمعی از چماق به دستان بدخواه، از خانه‏ای بیرون آمده و با شعار و داد و فریاد نزدیک بیت امام آمدند، امام اگر اشاره‏ای می‏کرد، مردم به آنها حمله کرده و آنها را تار و مار می‏کردند، ولی امام در عین شجاعت و صلابت‏بی‏نظیری که داشت، در این مورد صلاح اسلام را در حلم و صبر انقلابی دید، با حلم کم نظیری، سکوت کرد، و قریب به این مضمون فرمود: «کاری به آنها نداشته باشید، مساله به مرور زمان حل خواهد شد.»
3-2-در خدمت.
آرزویتان خدمت رسانی به یکدیگر باشد. بار برداشتن .دست یکدیگر را بگیرید.
نه اینکه همه ما بنشینیم و زمین خوردن همدیگر را ببینیم که فلانی را یادت هست؟ گندش بالا آمده و بعدش هم بخندی! چرا می خندی؟! مگر این شخص از امت تو نیست؟

رسول خدا – صلی‌الله علیه و آله- فرمود: کسی که در راه برآوردن نیاز برادر مؤمن خود بکوشد، گویی 9 هزار سال با روزه گرفتن و شب زنده‌داری کردن، خدا را عبادت کرده باشد

امام صادق – علیه‌السّلام – فرمود: من در برآوردن نیاز دشمن خود (نیز) شتاب می‌کنم؛ زیرا می‌ترسم دست رد به سینه او زنم و او از من بی‌نیاز شود.
3-3- در ایثار.
زمانی در صدر اسلام و بعد در صدر انقلاب و همین الان، عده ای حاضر بودند بمیرند اما رزمنده ی بغل دستی اش آب بخورد. هر چقدر، ایثار کمتر بشود، اسلامیَت ما رنگش کمتر می شود.

مثال اربعین-اردوی جهادی-فرهنگ جنگ و جهاد
مگر می شود؟ می بینی بغل دستی اش را کنار می زند تا زودتر نمازش را بخواند.
هر سال به عمره می رویم. آدم یک بار عمره می رود، یک بار هم حج واجب. تمام شد رفت! این یعنی برای رسیدن به خدا پا روی شانه ی چه کسانی می گذاری و می روی؟ می گوید، پول جیب خودم است،
خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت:
یابن رسول الله(ص) می خواهم به حج بروم و برای خداحافظی آمده ام. رفت و یکی دو روز بعد، آقا آن مرد را دیدند. گفتند: نرفتی؟ گفت: نه. بنده خدا همسایه مان جهیزیه می خواست، به او دادم.
آقا فرمودند: من تو را در حج دیده ام.
هم نرفته ای و هم رفته ای!
3-4- در خیرخواهی.
مسلمانان نسبت به یگدیگر خیرخواهند. یکدیگر را به سمت چاله هُل نمی دهند.
3-5- در تلاش.
– سوره انشقاق، آیه 6.
یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه.
در مسیر خداوند، همواره باید همراه با رنج، تلاش و کوشش کنی.
مخصوصا جوان ترها و آن هایی که خیلی به خدا گله می کنند، چهارده معصوم داشته ایم که گل سرسبدِ خلقت بوده اند. این ها در طول خلقت زندگی، یک روز خوش ندیده اند!

 اقا فرمودند استقامت کنید

فرمود: هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد!
– سوره مریم آیه 39.
وانذرهم یوم الحسره اذ قضی الامر و هم فی غفله و هم لا یومنون.
و ای رسول، امت را از روز غم و حسرت بترسان، که آن روز دیگر کارشان گذشته است و مردم سخت از آن روز، غافلند و به آن ایمان نمی آورند.
اصحاب پیامبر(ص) باید بیدار باشند .همین زلزله یک عده زحمت میکشند یک عده جیب میزنن مسوول و غیر و…..

+ و اما قدم بعدی:
– سوره فرقان آیه 70.
الا من تاب و امن و عمل عملا صالحا فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات و کان الله غفورا رحیما.
مگر آن کسانی که از گناه توبه کنند و با ایمان به خدای، عمل صالح بجای آورند. پس خدا گناهان آن ها را بدل به حسنات گرداند، که خداوند در حق بندگان بسیار آمرزنده و مهربان است.

وقتی که چشمشان به حقیقت دنیا باز می شود، به یک نتایجی می رسند. من جمله اینکه در دنیای امروز، همه چیز قابل جبران است.
هر بانکی بروی، بگویی وام می خواهم، می گوید اول قسط های قبلی ات را بده. دانشگاه ،اول پیش نیازهایت را بگذران.
 سوره مومنون آیه 112.
قال کم لبثتم فی الارض عدد سنین.
آنگاه خداوند، به کافران گوید که می دانید شما چند سال در زمین درنگ کرده اید؟
وقتی انسانی به دنیا، به دید یک یا دو روز نگاه می کند، کدام آدمی می خواهد این انسان را اذیت کند؟ طرف می خواهد به سربازی برود، می پرسند کجا می افتی؟ هر جا افتادیم. 2 سال که بیشتر نیست.

مگر قرار است در این دنیا چه اتفاقی بیفتد؟! کسانی که در این دنیا، برای بهتر خوردن و بهتر پوشین ظلم کردند، کجا هستند؟؟ برای اینکه نتوانستند خودشان را نگه دارند، چه شهوترانی هایی کردند، الان کجا هستند؟؟؟ ناصرالدین شاه قاجار هزار و خورده ای زن داشت!!!
– سوره سباء آیه 46.
قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی ثم تتفکروا ما بصاحبکم من جنه ان هو الا نذیر لکم بین یدی عذاب شدید.
ـ اشتیاق و روحیه جمع را می رساند.
انسان هایی که با هم، کاری را انجام می دهند، اشتیاق بیشتری دارند.
در آیه قرآن می فرماید:با هم باشید، اینکه می گویند نماز را به جماعت بخوانید، فقط برای این نیست که همه با هم خم بشوید، بلکه برای اینست که با هم باشید و دستتان در دست هم باشد.
– وقتی با هم هستید، دشمن نا امید می شود.
شیطان گفت: اگر ببینم یک نفری، سراغت می آیم. دو نفر شدی، نا امیدترم و سه نفر که شدی من دیگر خسته می شوم. می گوید، سه نفر که با هم باشند، دیگر نمی شود کاری کرد.
با هم که باشیم، اشکالات همدیگر را می بینیم و با دلسوزی اشکالات همدیگر را برطرف می کنیم. با هم که باشیم توجه بیشتری به خالق می کنیم.
آن روزی که ناهارت را تا خرخره خوردی، به جسمت رسیدی. اما با هم خوردید، این غذا هم به جسمت رسید و هم به روحت.
سرمان کلاه نرود، می شود هم بخوری، هم به خدا برسی؟! آدم می تواند هم حرف بزند، هم به خدا برسد.
»» و ختم بحث:
سوره زمر، آیه 53.
قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله یغفرالذنوب جمیعا انه هوالغفورالرحیم.
آقا امیرالمومنین(ع) فرمودند:
اگر خواستی خدا را بشناسی، همین یک آیه را یاد بگیری، خدا را شناخته ای. اگر خواستی بدانی در چه دنیایی زندگی می کنی، همین یک آیه را خوب دقت کن. اگر می خواهی بدانی به کجا می روی، همین یک آیه را خوب دقت کن. اگر می خواهی بدانی چه کار می کنی، همین یک آیه را خوب دقت کن. اگر می خواهی دین داشته باشی، همین یک آیه را دقت کن.
بندگان خودم(هر کسی را که خلق کرده ام). آن هایی که اینقدر گناه می کنید که اسراف در گناه می شود و خودتان هم حالتان از خودتان به هم می خورد! شما بنده های خودم هستید، یعنی امت اسلامی باید بدانند که حتی اگر آدم در اوج کثافت هم باشد، تازه می شود؛ عبدی!!!.
شأن نزول آیه را می دانید مربوط به چه کسی است؟ مربوط به وقتی است که وحشی قاتل عموی پیغمبر(ص)، خدمت پیغمبر(ص) از دور نامه نوشت و گفت: ما می خواهیم دورادور اسلام بیاوریم! اطراف شما هم نمی آییم، چون ممکن است ترتیب زدن ما را بدهید! چون عموی شما را کشته ایم، جگرش را هم پاره کرده ایم و به هنده داده ایم.
اگر یک روز، یک دقیقه، یک ثانیه، احساس کنی خدا دوستت ندارد، مسلمان نیستی!
خداوند می فرماید: شما زمانی که گناه کردید، به من هیچ لطمه ای نزده اید، بلکه خودتان کار خودتان را خراب کرده اید، من خودم درستش می کنم.
شرط مهمش را در آیه بعدی می گویم.می فرماید:2شرط دارم:
1- به سمت خدایتان برگردید.
2- تسلیم باشید.

برچسب‌ها: , , ,

مطالب مرتبط

زیر نور ماه 20

متن سخنرانی ایام فاطمیه س شرح زندگانی حضرت 1

متن سخنرانی ارمغان های انتظار

زیر نور ماه 7

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست