متن سخنرانی شهادت امام کاظم ع

folder_openبیانات
commentبدون دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

  • نام : موسی، لقب: کاظم ، مادرش بسیار با فضیلت بنام حمیده و پدرشان امام صادق(ع) در سال 128 هـ در سرزمین ابواء در اطراف مدینه بدنیا آمدند و در سال 183 به شادت رسیدند.
  • ایشان در دوره خلفائی چون منصور دوانیقی، محمد معروف به مهدی، هارون الرشید (عباسی)
  • در سن 25 سالگی امام شدند و 55 سالگی بدست هارون‌الرشید با همفکری یحیی برمکی توسط سندی بن شاهک و بوسیله زهر در زندان مسموم شد.

برخی ویژگیهای امام کاظم(ع)

  • حضرت آنقدر قرآن را محزون می‌خواندند که مردم از قرائت ایشان می‌گریستند و مردم مدینه آن حضرت را زینت متهجدین می‌نامیدند. و با لقب کاظم (فروخورنده خشم) چون دشمنان را نفرین نفرمود تا در زندان به شهادت رسید.

امام کاظم(ع) : (احتجاج- ترجمه جعفری ج1 ص9 ): فقیهی که در پی نجات یتیمی از ایتام ما ( که نه ما را دیده و نه به ما دسترسی دارد ) بر آید و او را در نیازش آموزش دهد، تحمل این یک فقیه برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است. زیرا عابد فقط برای خود ، ولی فقیه علاوه برخود برای دیگران نیز تلاش می‌کند تا آنها را از دست ابلیس نجات دهد. به همین دلیل مقام او نزد خدا از هزار هزار (000/000/1 ) مرد و زن عابد برتر است.

امام کاظم(ع): از ما نیست که از نفسش بازجویی نکند. بابت کار خوب شکر و بابت کار بد توبه کند. و فرمود خیری در زندگی نیست مگر برای 2 مرد یکی آنکه هر روز کردار نیکش را زیاد کند دیگر مردی که گناهانش را بوسیله توبه جبران می‌کند ولی توبه کجاست؟ بخدا قسم اگر آنقدر سجده کند که گردنش قطع شود خدا توبه‌اش را نمی‌پذیرد مگر بولایت و دوستی اهل‌بیت پیامبر. آگاه باشید هر کس حق ما را بشناسد و امیدوار ثواب درباره‌ی ما باشد و به روزی خود راضی باشد و شرمگاه خود را بپوشاند و بوسیله دوستی ما بخدا نزدیک شود. پس او در روز قیامت در امان باشد.

امام کاظم(ع): ملعون من غشَّ اخاه (وسایل ج12 ص231 ) رفیق خود را بفریبد.

امام کاظم(ع):  أَمِتِ الطَّمَعَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ فَإِنَّ الطَّمَعَ مِفْتَاحٌ لِلذُّل‏ (مستدرک الوسایل میرزای نوری ج12 ص68 ) طمع از دیگران ببر.

امام کاظم(ع): مُجَالَسَهُ أَهْلِ الدِّینِ شَرَفُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه ( الامالی شیخ صدوق ص116 )

امام کاظم(ع): جَاهِدْ نَفْسَکَ لِتَرُدَّهَا عَنْ هَوَاهَا فَإِنَّهُ وَاجِبٌ عَلَیْکَ کَجِهَادِ عَدُوِّک‏.

امام کاظم(ع): یَا هِشَامُ إِنَّ لُقْمَانَ قَالَ لِابْنِهِ تَوَاضَعْ لِلْحَقِّ تَکُنْ أَعْقَلَ النَّاسِ یَا بُنَیَّ إِنَّ الدُّنْیَا بَحْرٌ عَمِیقٌ قَدْ غَرِقَ فِیهِ عَالَمٌ کَثِیرٌ فَلْتَکُنْ سَفِینَتُکَ فِیهَا تَقْوَى اللَّهِ وَ حَشْوُهَا الْإِیمَانَ وَ شِرَاعُهَا التَّوَکُّلَ وَ قَیِّمُهَا الْعَقْلَ وَ دَلِیلُهَا الْعِلْمَ وَ سُکَّانُهَا الصَّبْر .

امام کاظم(ع): لَا نَجَاهَ إِلَّا بِالطَّاعَهِ وَ الطَّاعَهُ بِالْعِلْمِ وَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ وَ التَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ یُعْتَقَدُ وَ لَا عِلْمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِی‏.

برچسب‌ها: ,

مطالب مرتبط

پایان تولید مستند “مهاجر”

متن سخنرانی ولادت امام جواد ع

حضور سفیر آلمان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

نشست خبری دومین مهرواره هوای نو

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست