متن سخنرانی خصایص حضرت زینب س

folder_openبیانات
commentبدون دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت زینب س دختر امیرالمومنین ع دارای ویژگیهای منحصر به فردی است و دارای مقامات بسیار ویژه ای است که مختص ایشان است

خصایص الزینبیه(س) نام و القاب

ـ ولادتش در اوایل شعبان سنه 6هـ، 2 سال بعد از تولد سید الشهداء(ع)

ـ نامشان زینب، مأخوذ از زَنِب از باب فَرِحَ به معنی فربهی و درخت خوش بوی نیکو منظر (لسان العرب، ج6، ص88) و یا زین أب بوده.

فربهی یعنی از نظر کمالات بالاست. فربهی حیوان به پیه و گوشت اوست و برای انسان کمالات اوست.

درخت خوش بوی چون در عرب برای هر شخص و شیء بزرگ و نفیس استعاره به درخت می­کند. انا و علی من شجره واحده ـ مثلاً کلمه طیبه کشجره طیبه. چون آن شخص بزرگ فواید بسیار داشته از جمله ابقای دین و نگهداری ذراری سید المرسلین و..

این نام را خداوند وحی کرد به پیامبر(ص) و این نشان از عظمت ایشان است.

ـ شباهتشان به حضرت خدیجه(س): هم از حیث سیرت و صورت، انیس ومونس بودن (پیامبر و حسین)، از همه چیز خود گذشتن، متکفل خدمات حضرات بودن، سهم در گرفتاری بودن، دادرسی کردن و…

ـ نام آن مکرمه کسر قلب و حزن و اشک می­آورد ـ لمس ایشان اشک می­آورد چون پدر و مادر جدش بارها با بغل کردن ایشان می­گریستند ـ دیدن قبر ایشان اشک می­آورد ـ بردن نام ایشان و توسل ایشان حاجت روا می­کند.

القاب ایشان: صدیقه الصغری ـ العصمه الصغری ـ ولیه الله العظمی ناموس الکبری ـ الراضیه بالقدر و القضاء امینه الله ـ عالمه غیر معلّمه ـ فهمه غیر مفهّمه ـ محبوبه المصطفی ـ قرّه عین المرتضی ـ نائبه الزهراء ـ شقیقه الحسن المجتبی ـ شریکه الحسین سید الشهدا. زاهده ـ فاضله ـ عاقله ـ کامله ـ عابده ـ محدثه ـ مخبره ـ موثقه ـ کعبه الرّزایا ـ مظلومه وحیده ـ عقیله القریش ـ الباکیه الفصیحه و البلیغه و الشجاعه ـ عقیله خدر الرساله ـ رضیعه ثدی الولایه.

برخی از خصایص حضرت زینب(س) عبارتند از :

ـ صدیقه: صدیق مبالغه در صدق است یعنی کسی که تمام حرکات و سکناتش مبنی بر درستی و راستی است. صدیقه منصبی الهی است. مثل ابراهیم(ع) انه کان صدیقاً نبیاً (مریم/41) یا مسیح و مادرش (مائده/75) و حضرت زهرا(س) عن موسی بن جعفر(ع): ان فاطمه صدیقه شهیده (الریاض فی النضره، ج2، ص202) و ایشان هم در تمام حرکات پیرو مادر بودند.

ـ عصمت: عصمت قوه­ای برای جلوگیری از زلل است. موهبتی الهی است و برای انبیاء پر واضح است. مراتبی دارد که بالاترین آن مخصوص اهل بیت(ع) است. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (احزاب/33) ایشان نیز با تعالیم و مجاهده­ها به قسمی از آن رسیدند که عصمت صغرا گویند.

ـ ولیه الله: 1ـ به واسطه عبادت مقاماتی که کسب کردند. 2ـ برای احیاء دین صدماتی متحمل شدند. 3ـ به واسطه محبتی که به پدر و مادر و برادر داشت و آنها به ایشان داشتند مورد لطف احدیت بودند. 4ـ محبت خاصشان به سید الشهدا(ع). هر که هر قدر محبت بیشتر مقام رفیع­تر دارد. 5ـ مودت زیاد

ـ امینه الله: چنانچه حفظ ودایع الهی نمودند و مخزن اسرار الهیه شدند و حضرت سید الشهدا ودایع الهی و ذراری حضرت رسالت را به ایشان سپردند.

-عالمه غیر معلّمه: این لقب را آن وقتی که حضرت زینب قلوب اهل کوفه رامنقلب کردند امام سجاد(ع) دیدند حضرت دارد قالب تهی می­کند با یاد مصائب که فرمودند امام برای آرامشش این مطلب را فرمود: یاعم اسکتی ففی الباقی من الماضی اعتبار و انت بحمد الله، عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مُفهَّمه… (سفینه البحار، ج558 ـ کبریت احمر، ج2، ص17 و…)

اقسام علم

کسبی (هر چقدر زحمت بکشد کسب می­کند)

موهوبی (از جانب خدا عنایت می­شود بی­زحمت شخص)

برای موهوبی در جاتی است.

1ـ الهام غیبی

بی واسطه

با واسطه ملک : ملک را ببیند ــ وحی

                  ملک را نبیند ــ محدّث

2ـ رؤیا

اینها فقط به خواص و اولیاء می­رسد ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء (جمعه/4)

-محبوبه المصطفی: 1ـ به واسطه خدماتش خدا او را دوست دارد پس پیامبر هم دوستش دارد 2ـ اولاد آن حضرت است، محبت اولاد تکوینی است 3ـ محبوبه زهرا بوده و زهرا هم محبوبه پیامبر(ص) 4ـ علاقه شدید سید الشهدا به ایشان و پیامبر هم که حسین را دوست دارد.5ـ اسباب ابقای دین و زحمات 63 ساله پیامبر بود.

ـ محبت در زمره احباء الله

ـ هر یک از مردم مظهر یکی از صفات الهیه­اند. انبیاء نیز همچنین مثال: حضرت داود: مظهر عدالت: یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق (ص/26) سلمان مظهر حشمت الهی: قال رب اغفرلی و هب لی ملکاً لا ینبغی لاحد من بعدی (آل عمران/8) یوسف(ع) مظهر جمال حضرت حق و یحیی مظهر جلال و قهاریت خداوند ـ ابراهیم(ع) مظهر محبت الهی. پیامبر خاتم مظهر تمام ملکات و عقل کل است.

ـ بعد از حضرت کمالات ایشان به ائمه طاهرین(ع) و بعضی از خواص ایشان هم سرایت کرده است مانند حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س).

ـ اسماء متعلق به محبت الهی عبارتند از حبیب و لذا پیامبر حبیب الله شد. و دیگر خلیل است که حضرت ابراهیم به واسطه محبت خدا و گذاشتن از مال و فرزند و خود به این مقام رسید.

ـ حضرت ابراهیم از مال گذشت، حضرت زینب(س) از جمیع دارایی حتی از ؟؟

ـ حضرت ابراهیم اسماعیل قربانی کرده حضرت زینب(س) 2 اسماعیل

حضرت ابراهیم متحمل آتش نمرودیان شد برای دوست، حضرت زینب هم متحمل آتش نمرودیان شد و هم راضی شد حال آیا این مقام خلیل شامل حالش نمی­شود.

خصیصه 32: محبت مخلص

ـ از جمله طاعات جملیه و عبادات جلیله محبت خانواده محمد(ص) است.

ـ اگر کسی همه عبادات بجز این راداشته باشد اَکِبَّه الله علی النّار

ـ پس درجه هر کس به اندازه این عبادت اوست.

ـ محبتی چون محبت حضرت زینب(س) به سید الشهداء(ع) ظاهر نشده تا کنون.

ـ حتی در شیرخوارگی تا حضرت دور می­شد گریه می­کردند و حضرت می­آید ایشان مسرور می­شد

ـ جایی که ابن عباس از راه اخلاص ممانعت حمل نساء نمود آن مخدره متغیر گشت و ناراحت

ـ در راه برادر از همه چیز گذشت و از حرم امن الهی جدا شد و همراه برادر گشت

خصیصه 35، اهتمام به حفظ دین

ـ از فضایل نفسانیه حفاظت و حراست دین است.

ـ شرافت و سیادت انبیاء نسبت به دیگران به واسطه همین حفاظت از دین است و پس هر کس سعی بیشتر در آن کند افضل از دیگران است.

ـ هر دینی که جامعیتش زیادتر باشد سرآمد دیگر ادیان است به حکم عقل و دین اسلام به دلیل جامعیت از حیث معاشیه ـ معادیه و… افضل است و ساعی در ترویج آن افضل از دیگران است.

ـ حال حضرت زینب(س) در کربلا آن­چنان کرد و داخل در انجمن ابقاییه شده و حامی دین ومذهب بوده.

ـ او نیز مثل مادرش شفاعت می­کند روز قیامت انشاء الله چون نیابت دارد.

حضرت زهرا(س): اذا حشرتُ یوم القیامه اَشفَعُ عُصاه اُمَّه أَبی.

ـ نائبه الزهراء(س): هر مؤسسه و اداره که می­خواهد ثبات داشته باشد یک هیئت مؤسس و یک هیئت ابقائیه نیاز دارد. دین نیز چنین بوده. هیئت مؤسس: پیامبر(ص) [مقنن بوده] ـ حضرت علی(ع) [مجری قوانین او] ـ حضرت خدیجه(س) [حامی دین] ـ حضرت زهرا(س) [صبر او دین راتا حال آورد] ـ امام حسن(ع) [صبر و صلح دین را نگهداشت]

هیئت ابقاییه: امام حسین(ع) [هیئت رئیسه] ـ علی اکبر(ع) [شبه پیامبر] ـ حضرت عباس(ع) [نائب علی] ـ حضرت قاسم(ع) [نائبت امام حسن] ـ حضرت زینب(س) [نایب مادر]

حضرت زینب(س) نیابت مادررا داشتند در بوسیدن زیر گلو در تحفیط و نگهداری برادر در تحمل آن همه مصیبت و صبر و شکیبایی برای حفظ دین، حفظ خانواده محمدی(ص)، احتجاج با خصم کوفه و شام برای اثبات حقیقت محمدی(ص).

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست