بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت زینب س دختر امیرالمومنین ع دارای ویژگیهای منحصر به فردی است و دارای مقامات بسیار ویژه ای است که مختص ایشان است
خصایص الزینبیه(س) نام و القاب
ـ ولادتش در اوایل شعبان سنه 6هـ، 2 سال بعد از تولد سید الشهداء(ع)
ـ نامشان زینب، مأخوذ از زَنِب از باب فَرِحَ به معنی فربهی و درخت خوش بوی نیکو منظر (لسان العرب، ج6، ص88) و یا زین أب بوده.
فربهی یعنی از نظر کمالات بالاست. فربهی حیوان به پیه و گوشت اوست و برای انسان کمالات اوست.
درخت خوش بوی چون در عرب برای هر شخص و شیء بزرگ و نفیس استعاره به درخت میکند. انا و علی من شجره واحده ـ مثلاً کلمه طیبه کشجره طیبه. چون آن شخص بزرگ فواید بسیار داشته از جمله ابقای دین و نگهداری ذراری سید المرسلین و..
این نام را خداوند وحی کرد به پیامبر(ص) و این نشان از عظمت ایشان است.
ـ شباهتشان به حضرت خدیجه(س): هم از حیث سیرت و صورت، انیس ومونس بودن (پیامبر و حسین)، از همه چیز خود گذشتن، متکفل خدمات حضرات بودن، سهم در گرفتاری بودن، دادرسی کردن و…
ـ نام آن مکرمه کسر قلب و حزن و اشک میآورد ـ لمس ایشان اشک میآورد چون پدر و مادر جدش بارها با بغل کردن ایشان میگریستند ـ دیدن قبر ایشان اشک میآورد ـ بردن نام ایشان و توسل ایشان حاجت روا میکند.
القاب ایشان: صدیقه الصغری ـ العصمه الصغری ـ ولیه الله العظمی ناموس الکبری ـ الراضیه بالقدر و القضاء امینه الله ـ عالمه غیر معلّمه ـ فهمه غیر مفهّمه ـ محبوبه المصطفی ـ قرّه عین المرتضی ـ نائبه الزهراء ـ شقیقه الحسن المجتبی ـ شریکه الحسین سید الشهدا. زاهده ـ فاضله ـ عاقله ـ کامله ـ عابده ـ محدثه ـ مخبره ـ موثقه ـ کعبه الرّزایا ـ مظلومه وحیده ـ عقیله القریش ـ الباکیه الفصیحه و البلیغه و الشجاعه ـ عقیله خدر الرساله ـ رضیعه ثدی الولایه.
برخی از خصایص حضرت زینب(س) عبارتند از :
ـ صدیقه: صدیق مبالغه در صدق است یعنی کسی که تمام حرکات و سکناتش مبنی بر درستی و راستی است. صدیقه منصبی الهی است. مثل ابراهیم(ع) انه کان صدیقاً نبیاً (مریم/41) یا مسیح و مادرش (مائده/75) و حضرت زهرا(س) عن موسی بن جعفر(ع): ان فاطمه صدیقه شهیده (الریاض فی النضره، ج2، ص202) و ایشان هم در تمام حرکات پیرو مادر بودند.
ـ عصمت: عصمت قوهای برای جلوگیری از زلل است. موهبتی الهی است و برای انبیاء پر واضح است. مراتبی دارد که بالاترین آن مخصوص اهل بیت(ع) است. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (احزاب/33) ایشان نیز با تعالیم و مجاهدهها به قسمی از آن رسیدند که عصمت صغرا گویند.
ـ ولیه الله: 1ـ به واسطه عبادت مقاماتی که کسب کردند. 2ـ برای احیاء دین صدماتی متحمل شدند. 3ـ به واسطه محبتی که به پدر و مادر و برادر داشت و آنها به ایشان داشتند مورد لطف احدیت بودند. 4ـ محبت خاصشان به سید الشهدا(ع). هر که هر قدر محبت بیشتر مقام رفیعتر دارد. 5ـ مودت زیاد
ـ امینه الله: چنانچه حفظ ودایع الهی نمودند و مخزن اسرار الهیه شدند و حضرت سید الشهدا ودایع الهی و ذراری حضرت رسالت را به ایشان سپردند.
-عالمه غیر معلّمه: این لقب را آن وقتی که حضرت زینب قلوب اهل کوفه رامنقلب کردند امام سجاد(ع) دیدند حضرت دارد قالب تهی میکند با یاد مصائب که فرمودند امام برای آرامشش این مطلب را فرمود: یاعم اسکتی ففی الباقی من الماضی اعتبار و انت بحمد الله، عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مُفهَّمه… (سفینه البحار، ج558 ـ کبریت احمر، ج2، ص17 و…)
اقسام علم
کسبی (هر چقدر زحمت بکشد کسب میکند)
موهوبی (از جانب خدا عنایت میشود بیزحمت شخص)
برای موهوبی در جاتی است.
1ـ الهام غیبی
بی واسطه
با واسطه ملک : ملک را ببیند ــ وحی
ملک را نبیند ــ محدّث
2ـ رؤیا
اینها فقط به خواص و اولیاء میرسد ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء (جمعه/4)
-محبوبه المصطفی: 1ـ به واسطه خدماتش خدا او را دوست دارد پس پیامبر هم دوستش دارد 2ـ اولاد آن حضرت است، محبت اولاد تکوینی است 3ـ محبوبه زهرا بوده و زهرا هم محبوبه پیامبر(ص) 4ـ علاقه شدید سید الشهدا به ایشان و پیامبر هم که حسین را دوست دارد.5ـ اسباب ابقای دین و زحمات 63 ساله پیامبر بود.
ـ محبت در زمره احباء الله
ـ هر یک از مردم مظهر یکی از صفات الهیهاند. انبیاء نیز همچنین مثال: حضرت داود: مظهر عدالت: یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق (ص/26) سلمان مظهر حشمت الهی: قال رب اغفرلی و هب لی ملکاً لا ینبغی لاحد من بعدی (آل عمران/8) یوسف(ع) مظهر جمال حضرت حق و یحیی مظهر جلال و قهاریت خداوند ـ ابراهیم(ع) مظهر محبت الهی. پیامبر خاتم مظهر تمام ملکات و عقل کل است.
ـ بعد از حضرت کمالات ایشان به ائمه طاهرین(ع) و بعضی از خواص ایشان هم سرایت کرده است مانند حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س).
ـ اسماء متعلق به محبت الهی عبارتند از حبیب و لذا پیامبر حبیب الله شد. و دیگر خلیل است که حضرت ابراهیم به واسطه محبت خدا و گذاشتن از مال و فرزند و خود به این مقام رسید.
ـ حضرت ابراهیم از مال گذشت، حضرت زینب(س) از جمیع دارایی حتی از ؟؟
ـ حضرت ابراهیم اسماعیل قربانی کرده حضرت زینب(س) 2 اسماعیل
حضرت ابراهیم متحمل آتش نمرودیان شد برای دوست، حضرت زینب هم متحمل آتش نمرودیان شد و هم راضی شد حال آیا این مقام خلیل شامل حالش نمیشود.
خصیصه 32: محبت مخلص
ـ از جمله طاعات جملیه و عبادات جلیله محبت خانواده محمد(ص) است.
ـ اگر کسی همه عبادات بجز این راداشته باشد اَکِبَّه الله علی النّار
ـ پس درجه هر کس به اندازه این عبادت اوست.
ـ محبتی چون محبت حضرت زینب(س) به سید الشهداء(ع) ظاهر نشده تا کنون.
ـ حتی در شیرخوارگی تا حضرت دور میشد گریه میکردند و حضرت میآید ایشان مسرور میشد
ـ جایی که ابن عباس از راه اخلاص ممانعت حمل نساء نمود آن مخدره متغیر گشت و ناراحت
ـ در راه برادر از همه چیز گذشت و از حرم امن الهی جدا شد و همراه برادر گشت
خصیصه 35، اهتمام به حفظ دین
ـ از فضایل نفسانیه حفاظت و حراست دین است.
ـ شرافت و سیادت انبیاء نسبت به دیگران به واسطه همین حفاظت از دین است و پس هر کس سعی بیشتر در آن کند افضل از دیگران است.
ـ هر دینی که جامعیتش زیادتر باشد سرآمد دیگر ادیان است به حکم عقل و دین اسلام به دلیل جامعیت از حیث معاشیه ـ معادیه و… افضل است و ساعی در ترویج آن افضل از دیگران است.
ـ حال حضرت زینب(س) در کربلا آنچنان کرد و داخل در انجمن ابقاییه شده و حامی دین ومذهب بوده.
ـ او نیز مثل مادرش شفاعت میکند روز قیامت انشاء الله چون نیابت دارد.
حضرت زهرا(س): اذا حشرتُ یوم القیامه اَشفَعُ عُصاه اُمَّه أَبی.
ـ نائبه الزهراء(س): هر مؤسسه و اداره که میخواهد ثبات داشته باشد یک هیئت مؤسس و یک هیئت ابقائیه نیاز دارد. دین نیز چنین بوده. هیئت مؤسس: پیامبر(ص) [مقنن بوده] ـ حضرت علی(ع) [مجری قوانین او] ـ حضرت خدیجه(س) [حامی دین] ـ حضرت زهرا(س) [صبر او دین راتا حال آورد] ـ امام حسن(ع) [صبر و صلح دین را نگهداشت]
هیئت ابقاییه: امام حسین(ع) [هیئت رئیسه] ـ علی اکبر(ع) [شبه پیامبر] ـ حضرت عباس(ع) [نائب علی] ـ حضرت قاسم(ع) [نائبت امام حسن] ـ حضرت زینب(س) [نایب مادر]
حضرت زینب(س) نیابت مادررا داشتند در بوسیدن زیر گلو در تحفیط و نگهداری برادر در تحمل آن همه مصیبت و صبر و شکیبایی برای حفظ دین، حفظ خانواده محمدی(ص)، احتجاج با خصم کوفه و شام برای اثبات حقیقت محمدی(ص).