بسم الله الرحمن الرحیم
لایه های انتظار(برگرفته از دعای ندبه)
اگر نماد لفظی انتظار را در دعای ندبه جستجو کنیم به واژه “این” (کجاست) می رسیم. از سویی نشانه انتظار و از سویی محرک و تقویت کننده حالت انتظار در صیغه است.
1_ 38 بار تکرار شده و 2 بار یک لایه ای را بیان می کند.
2_ این الحسن و این الحسین
3_ این ابناء الحسین صالح بعد صالح و صادق بعد صادق،به بررسی پیوند های واژه “این” در می یابیم، انتظار شیعه از یک توسعه و میدان مفهومی بسیار بالایی برخوردار است.
از یک منظر هم انتظار بر 2 قسم ایجابی و سلبی تقسیم می شود:
1_ لایه اول: نمای توحیدی.آنچه شیعه را به سوی یک انتظار فعال و یک نگرانی شدید می کشد تسلط شرک بت پرستی مدرن غیر مدرن و ترویج بی خدایی و… در عالم است و به خاطر این است که در جستجوی وجه الله، یدالله و باب الله هستند.
امام صادق علیه السلام: اِذا قامَ القائِمُ لایَبقی اَرضٌ اِلّا نُودِیَ فیها شَهادَهُ اَن لا اِله اِلّا اللّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه بحارالانوار، ج 52، ص 340
هرگاه قائم قیام کند، هیچ سرزمینی باقی نمی ماند مگر آن که ندای توحید پروردگار و رسالت حضرت محمّدص در آن طنین انداز شود.
2_ لایه دوم: مهدی عصاره انبیاء: مهدی(عج) ضمن استیفای حقوق مستضعفین حقیقی عالم انسانی مجری اهداف و پیاده کننده آرمانهای انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ است.
این الطالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء . دعای ندبه
3_ لایه سوم: قدرت و سیاست: یکی از اهداف اساسی اهل بیت و اولیاء گرفتن قدرت و سیاست و درهم آمیختن دیانت و سیاست و حاکم کردن حدود الهی و قوانین الهی در عالم است. انتظار موعود انتظار جریان امامت و امان است نه یک امام واحد و جریان کوتاه مدت.
این الحسن، این الحسین، این ابناء الحسین. دعای ندبه
4_ لایه چهارم: احیاء و اجراء دیانت: در طول تاریخ انسان به دلیل نفسانیاتش به فکر انحراف دین و ایجاد شبهه و… بوده.
این محیی معالم الدین و اهله این اعلام الدین و قواعد العلم.این المومل لاحیاء الکتاب و حدوده .دعای ندبه
5_ لایه پنجم: انتظار فضیلت ها و ارزش ها:
الف- وحدت یکپارچه.
آنچه بشر امروز را آزار می دهد تفرقه ها است تا جایی که غرب می آید و طرح دهکده جهانی را سر می دهد، در حالی که
إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ( آل عمران- 19).
همانا دین نزد خداوند فقط اسلام است
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (توبه-33).
اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند
این جامع الکلمه علی التقوی.این صاحب یوم الفتح و ناشر رایه الهدی. دعای ندبه
ب- معنویت و عدالت.
انسان دارای 2 بعد است مادی و معنوی ولی از بعد معنوی غفلت شده، یک کارکرد انتظار، آسمانی شدن و خسته شدن از بند مادیات است
قال الصادق (علیه اسلام): یا أبا بَصیرٍ ، طُوبى لِشِیعَهِ قائمِنا المُنتَظِرِینَ لِظُهورِهِ فی غَیبَتِهِ ، و المُطیعینَ لَهُ فی ظُهورِهِ ، اُولئکَ أولِیاءُ اللّه ِ الّذینَ لا خَوفٌ علَیهِم و لا هُم یَحزَنونَ .کمال الدین : 357/54 .
امام صادق علیه السلام : اى ابو بصیر! خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اویند. اینان دوستان خدایند که بر آنان نه بیمى است و نه اندوهگین مى شوند.
7_ لایه هفتم : تخریب و کوبندگی:
انتظار درهم شکننده و نفاق و شرک و گناه است.
این قاصم شوکه المعتدین.این هادم ابنیه الشرک و النفاق. این مبیه اهل الفسوق و العصیان و الطغیان. دعای ندبه