متن سخنرانی لایه های انتظار برگرفته از دعای ندبه

folder_openبیانات
commentبدون دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

لایه های انتظار(برگرفته از دعای ندبه)

اگر نماد لفظی انتظار را در دعای ندبه جستجو کنیم به واژه “این” (کجاست) می رسیم. از سویی نشانه انتظار و از سویی محرک و تقویت کننده حالت انتظار در صیغه است.

1_ 38 بار تکرار شده و 2 بار یک لایه ای را بیان می کند.

2_ این الحسن و این الحسین

3_ این ابناء الحسین صالح بعد صالح و صادق بعد صادق،به بررسی پیوند های واژه “این” در می یابیم، انتظار شیعه از یک توسعه و میدان مفهومی بسیار بالایی برخوردار است.

از یک منظر هم انتظار بر 2 قسم ایجابی و سلبی تقسیم می شود:

1_ لایه اول: نمای توحیدی.آنچه شیعه را به سوی یک انتظار فعال و یک نگرانی شدید می کشد تسلط شرک بت پرستی مدرن  غیر مدرن و ترویج بی خدایی و… در عالم است و به خاطر این است که در جستجوی وجه الله، یدالله و باب الله هستند.

امام صادق علیه السلام: اِذا قامَ القائِمُ لایَبقی اَرضٌ اِلّا نُودِیَ فیها شَهادَهُ اَن لا اِله اِلّا اللّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه بحارالانوار، ج 52، ص 340

هرگاه قائم قیام کند، هیچ سرزمینی باقی نمی ماند مگر آن که ندای توحید پروردگار و رسالت حضرت محمّدص در آن طنین انداز شود.

2_ لایه دوم: مهدی عصاره انبیاء: مهدی(عج) ضمن استیفای حقوق مستضعفین حقیقی عالم انسانی مجری اهداف و پیاده کننده آرمانهای انبیاء و اولیای الهی  در طول تاریخ است.

این الطالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء . دعای ندبه

3_ لایه سوم: قدرت و سیاست: یکی از اهداف اساسی اهل بیت و اولیاء گرفتن قدرت و سیاست و درهم آمیختن دیانت و سیاست و حاکم کردن حدود الهی و قوانین الهی در عالم است. انتظار موعود انتظار جریان امامت و امان است نه یک امام واحد و جریان کوتاه مدت.

 این الحسن، این الحسین، این ابناء الحسین. دعای ندبه

4_ لایه چهارم: احیاء و اجراء دیانت: در طول تاریخ انسان به دلیل نفسانیاتش به فکر انحراف دین و ایجاد شبهه و… بوده.

این محیی معالم الدین و اهله این اعلام الدین و قواعد العلم.این المومل لاحیاء الکتاب و حدوده .دعای ندبه

5_ لایه پنجم: انتظار فضیلت ها و ارزش ها:

الف- وحدت یکپارچه.

آنچه بشر امروز را آزار می دهد تفرقه ها است تا جایی که غرب می آید و طرح دهکده جهانی را سر می دهد، در حالی که

إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ( آل عمران- 19).

همانا دین نزد خداوند فقط اسلام است

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (توبه-33).

اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند

این جامع الکلمه علی التقوی.این صاحب یوم الفتح و ناشر رایه الهدی. دعای ندبه

ب- معنویت و عدالت.

انسان دارای 2 بعد است مادی و معنوی ولی از بعد معنوی غفلت شده، یک کارکرد انتظار، آسمانی شدن و خسته شدن از بند مادیات است

قال الصادق (علیه اسلام): یا أبا بَصیرٍ ، طُوبى لِشِیعَهِ قائمِنا المُنتَظِرِینَ لِظُهورِهِ فی غَیبَتِهِ ، و المُطیعینَ لَهُ فی ظُهورِهِ ، اُولئکَ أولِیاءُ اللّه ِ الّذینَ لا خَوفٌ علَیهِم و لا هُم یَحزَنونَ .کمال الدین : 357/54 .

امام صادق علیه السلام : اى ابو بصیر! خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اویند. اینان دوستان خدایند که بر آنان نه بیمى است و نه اندوهگین مى شوند.

7_ لایه هفتم : تخریب و کوبندگی:

 انتظار درهم شکننده و نفاق و شرک و گناه است.

این قاصم شوکه المعتدین.این هادم ابنیه الشرک و النفاق. این مبیه اهل الفسوق و العصیان و الطغیان. دعای ندبه

برچسب‌ها: , ,

مطالب مرتبط

متن سخنرانی وصیت نامه امام علی ع به فرزندش امام مجتبی ع

متن سخنرانی اقدامات یک منتظر واقعی

شب جمعه اول ماه رجب – لیله الرغائب

مراسم ایام فاطمیه س

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست