همایش ملی “هوای‌نو” با موضوع چالش‌های فرهنگی و اجتماعی

«هوای نو» گام بلندی است برای اجتماع صاحبان اندیشه و هنر برای ایجاد وفاق گفتمانی و وحدت کلمه.

«تشکل های شاخص فرهنگی» به نمایندگی از خانواده ی بزرگ تشکل های فرهنگی کشور، طلایه دار تحقق دغدغه های والای حکیم فرزانه انقلاب، که در بیانیه متقن گام دوم انقلاب اسلامی تبلور یافته است، به شمار میروند.

«همایش هوای نو» گامی است محکم برای تمهید و زمینه سازیِ حرکت عقلانی، مومنانه و متعهدانه در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی و همفکری و هم افزایی برای طراحی و اجرای نظام همکاری های گسترده فرهنگیِ کارآمد.

«تشکل‌های شاخص فرهنگی» در گردهمای خود در قالب «همایش هوای نو» رهیافت ها و رهجویی های کارآمدی را برای تحقق دغدغه‌ های ذیل، در مواجهه با مسئولان ارشد نظام، دنبال خواهند کرد
١. تحقق اسناد بالادستی از جمله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب
٢. اصلاح روش و الگوی پیگیری و تلاش برای تحقق اندیشه های رهبر معظم انقلاب
٣.طراحی و اجرای نظام همکاری های گسترده فرهنگی کارآمد
۴.رویکرد مسأله محوری(ناظر به واقعیت میدان) در سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و به کارگیری تشکل های شاخص در تحلیل و تدبیر وضع موجود به مثابه شبکه عقلانیت
۵. تدبیر برای برخی از مهم ترین چالش های پیشروی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی
۶.حمایت مدبرانه از فعالیت های فرهنگی و تبلیغی
٧. وفاق گفتمانی برای ورود به قرن پانزدهم

در این همایش نیاز داریم که بیان و بنان حکیم فرزانه ی انقلاب را محور گفت و گوها و مطالباتمان قرار دهیم. چراغ راه ما، اندیشه های والا و منظومه ی غنیِ فکری آن رهبر اندیشمند و دوراندیش است.
ایشان در خصوص دور هم جمع شدن صاحبان اندیشه و هنر می‌فرمایند :
«هر آنچه که یک جمع متعهد صاحب اندیشه و هنر را دور هم جمع کند و بتواند مثل نخ تسبیح این ها را مجتمع نماید، یکی از بزرگترین رحمت ها و نعمت های الهی است. یک کار تشکیلاتی، یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گم کند که این گم کردن، عین بازیافتن به نحو درست است. چیزی کم نمیشود از آدم ها، چیزها افزوده می شود. شکل کامل یک تشکیلات درست، این جوری است که فرد در جمع حل بشود. این شکل درست تشکیلات است.»

«هوای نو» فرصتی است مغتنم برای طرح مسائل کلان فرهنگی و طرح ریزی ِ ساز و کاری فکری_عملیاتی برای مواجهه با چالش های پیش روی ساحت فرهنگ و اجتماع و… فارغ از دغدغه های شخصی و محلی و استانی.

حکیم فرزانه ی انقلاب اسلامی در مسائل فرهنگی بیانات متقن و روشنی دارند. ایشان به فواصل مختلف فرموده اند:

«مسائل فرهنگی باید با «سعه صدر» و «اهتمام» و «دلسوزی عمیق» و همراه با «خبرگی» و «کارشناسی» باشد. کار با عجله، کار عمیقی نخواهد بود، کار را باید «محکم» و «متقن» انجام داد. اتقان یعنی نگذارید در هیچ گوشه کار، اشکال بوجود آید.»
کار فرهنگی باید «هوشمندانه» و «هدفمند» و دارای همه ی انواع کیفیت باشد.
هیچ کاری در دنیا بدون «تشکیلات» پیش نمیرود. وجود یک «سازماندهی» و داشتن یک «ادبیات قوی» به یک تشکل کمک میکند تا کارهای مهمی را انجام دهد.
اختلاف سلیقه ها را کنار بگذارید، دنبال «وجوه مشترک» بگردید. شکل کامل یک تشکیلات درست، این است که «باید فرد در جمع حل شود»
بار خدا روی زمین نمی ماند. خوش به حال کسی که توفیق پیدا کند و این بار را او بکشد.»

سید محمد صادقی آرمان – دبیر همایش ملی هوای نو

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست