متن سخنرانی عید غدیر

folder_openبیانات
commentبدون دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

  • تا حال فکر کرده اید که مسوولیت ما در مقابل این عید بزرگ چیست؟
  • امام صادق ع فرمودند در آسمانها نام غدیر یوم العهد المعهود است و در زمین یوم المیثاق الماخوذ
  • کدام عهد؟در زیارت ناحیه مقدسه میخوانیم السلام علیک یا میثاق الله الذی اخذه و وکده(احتجاج ج 2 ص 316) و اکنون تنها میثاق خداوند روی زمین حضرت مهدی است.
  • غدیر تنها یک واقعه تاریخی نیست بلکه باید دستورالعمل های زندگی ،اعتقادات صحیح و…را تا اخر زمان دریافت کرد.
  • حجیت پیام غدیر برای همه انسانها تا روز قیامت :من آنچه را مامور به ابلاغش بودم رسانیدم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه کسانیکه حضور دارند یا ندارند به دنیا آمده اند یا نیامدند پس حاضران به غایبان بگویند و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند(احتجاج ج 1 ص 78 )
  • محتوای اصلی پیام غدیر :

یک ساعت خطبه طول کشید.صحبت در 11 فراز بود:

1.حمد خدا و قدرت او و بندگی خود

2.فرمان مهمی راجع به علی و اکمال دین است

3.امامت 12 امام بعد از خود

4. بازوان علی ع را گرفته و من کنت مولاه را فرمودند

5. سرباز زدن از ولایت را مستحق اتش فرمودند

6. برخی ایات عذاب را فرمودند

7. اثرات ولایت اهل بیت

8. حضرت صاحب

9.دعوت بیعت با خود و علی ع

10. بیان احکام الهی در اینده از طریق اهل بیت

11.بیعت لسانی اخذ شد

  • اعلام ولایت ایمه تا روز قیامت .ابتدا ایه انما ولیکم الله و  رسوله والذین آمنو ا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه  وهم راکعون (مایده 55) و بنا به ایه النبی اولی بالمومنین من انفسهم (احزاب 6) .پیامبر اولی به مردم است نسبت به همه چیزشان و از همه اقرار گرفت .الست اولی بکم من انفسکم.آنگاه همه تصدیق کردند بعد فرمود من کنت مولاه فعلی مولاه بعد دعا فرمودند اللهم وال من والاه و ….اینجای خطبه را اهل تسنن هم اورده اند(مسند حنبل) در ادامه خطبه دیگر ایمه را معرفی میکنند. بعد از خدا رسولش مولای شماست و بعد از من علی صاحب اختیار شما و امام شماست و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست.
  • و در ادامه خاتم ایمه حضرت مهدی را معرفی میکنند.و اینکه آخرین امامان از ما ،قیام کننده است. وتکلیف را برای همگان تا قیامت معلوم کرده و مردم را از عواقب انکار آن و شک در آن  مطلع ساختند که هرکس ولایت او را انکار کند خداوند هرگز توبه اش را قبول نمی کند و او را نمی بخشد و برای او عذابی شدید است و تا اخر روزگار معذب میشود . هر کس در مورد یکی از آنها شک کند نسبت به همه آنها شک کرده و کسی که در مورد اهل بیت شک کند در آتش خواهد بود.
  • الف :موضوعاتی که در خطبه مد نظر بود:

صفات خدا 110 مورد-مقام پیامبر 10 مورد-ولایت علی ع 50 مورد-ولایت ایمه 10 مورد-فضایل علی ع 20 مورد-شیعیان اهل بیت و دشمنان ایشان 25 مورد بیعت با امامان 10 مورد-قران و تفسیر ان 12 مورد حلال و حرام 20 مورد

ب:اسما مبارکی که آمده :نام علی ع 40 بار-کلمه ائمه 10 بار-نام امام زمان 4 بار بعنوان مهدی

ج : آیات بکار رفته در خطبه :50 مورد است.تفسیر 25 آیه قران به اهل بیت و 15 آیه به دشمنان اهل بیت .

بیش از 10 آیه نیز در ایام واقعه غدیر نازل شده

  • بیعت با ائمه را بیعت با خداوند اعلام فرمود.کسانیکه با تو بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت میکنند
  • این بیعت به نفع خود مردم است و نفع آن به ایمان رسیدن است
  • سوال :چطور میتوان این بیعت را انجام داد همه نسلها چطور میتوانند تا قیامت با پیامبر ص و امام زمانشان بیعت کنند؟

نویسنده مکیال المکارم این را موکول به 2 امر میداند:1.تصمیم قلبی محکم و ثابت بر اطاعت امر امام و یاری کردن او با نثار جان و مال 2. اظهار نمودن آنچه قصد نموده و دل بر آن نهاده بوسیله زبان هنگام بیعت.

  • پیامبر در آنجا بدلبل کثرت جمعیت فرمودند بصورت قلبی و زبانی بیعت کنند و همان کفایت میکرد پس دست دادن در بیعت شرط نیست. پس در هر زمان در حضور و غیبت امام میتوان با ایشان بصورت قلبی بیعت کرد و چه بهتر که به زبان نیز جاری شود مانند ادعیه ای که از معصومین رسیده
  • اقرار به مولویت و عبودیت دارای مراتبی است که به ایمان شخص برمیگردد.پایین ترین حد اینست که امر و نهی مولا را اطاعت کند. بالاتر اینست که خواسته مولا را جستجو کند بالاتر اینست که رضای مولا را طلب کندو بالاترین اینست که خود را ملک مولا بداند و واقعا همه را در مسیر او خرج کند. عبد باید هرچه را که خود را مالک میبیند مولا را املک ببیند و لازمه آن اینست که خواسته مولی را برخود مقدم بداند وترجیح دهد.مقدمکم امام طلبتی و ارادتی فی کل احوالی و اموری (جامعه کبیره)پس حق ندارد شبانه روز دنبال کار خود باشد بلکه باید ببیند مولا چه میخواهد مثل کارمندی که دارد حقوق می گیرد
  • از جهت دیگر عبد باید خود را دست مولا بسپارد زیرا عبدی که از صبح دنبال کار مولا بوده و ظهر می اید سرسفره  و شب میاید برای خواب لذا مولا خود را موظف می داند این ضروریات او را فراهم نماید.
  • در غدیر پیامبر همه مردم را خطاب قرار دادند
  • واگر شیعیان ما که خدا بر طاعتشان توفیقشان دهد در وفای به عهد و پیمانی که به عهده انان است همدل می شدند برکت دیدار ما از انها واپس نمی افتاد و سعادت مشاهده و همراهی ما همرا ه با معرفت حقیقی بر ایشان پیش می افتاد.(احتجاج ج 2 ص 325)
  • مفهوم جاهلیت:این روایت با مزامین مختلف امده هم شیعه هم سنی.من مات و لیس له امام مات میته الجاهلیه-من مات و لیس فی عنقه بیعه مات میته الجاهلیه-من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه
  • در روایات دیگری سوال شده ایا منظور امام حی است؟حضرت فرمودند بله.اینطور نیست اگر کسی امامان قبل را شناخته باشد برایش کفایت کند.من مات و لیس له امام یسمع له و یطیعُهُ مات میته الجاهلیه
  • منظور از این معرفت چیست؟قطعا معرفت ظاهری نیست زیرا باید رافع جاهلیت باشد
  • ولایت طریق جریان توحید در عالم است.
  • ما سه منزلت برای عبودیت قائل هستیم 1 -توحید2-ولایت -3شریعت.حلقه اتصال شریعت و توحید ،ولایت است
  • ولایت تعطیل بردار نیست اگر کسی ولایت الله را نداشت قطعا ولایت طاغوت را دارد.اولیائهم الطاغوت
  • در روایات تفسیری قران حیات باطنی را به ولایت تعبیر کرده اند:انعام 122 او من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس کمن مثله فی الظلمات لیس بخارج منها …انسان به خودی خود مرده است  و در گمراهی است.
  • مولای یا مولای انت الحی و انا المیت.انت الهادی و انا الضال.امام باقر فرمودند میت لا یعرف شیئا و نورا یمشی به فی الناس امامیست که پیروی میشود و مراد از کسی که در تاریکیست و رهایی ندارد کسی است که امام را نمی شناسد.
  • یا ایهاالذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم
  • انسان به اندازه ایکه به حقیقت امام راه پیدا میکند به حقیقت حیات طیبه و هدایت دست پیدا می کند.السلام علیک یا عین الحیاه.تا زمان مرگ میشود راه را پیدا کرد اگر در حیات نرسید دیگر در ضلال می میرد.
  • مردم به لحاظ دریافت هدایت 3 دسته اند: انعمت علیهم(نه مغضوبند نه ضال)مغضوبین (دشمنان اهل بیت)ضالین(تردیدکنندگان)پس جاهلیت مراتبی دارد
  • دوران جاهلیت قبل از اسلام دوران محرومیت مردم از نور هدایت امامت و ولایت بوده
  • شاخصه جاهلیت؟انسان را به نفس خود در مقابل خدا دعوت می کند.در حدیث عقل و جهل :خدا عقل را افرید بعد فرمود بیا پیش بیا بعد برگرد و…جهل استکبار میکند.
  • شاخصه جاهلیت مدرن در دعوت به خود است.مدنیت پیچیده تر .حقوق شهروندی و..
  • شاخصه خروج از جاهلیت سجده در برابر خداست
  • عصبیت یعنی تکیه بر امری در مقابله با خدا .اومانیسم همین را می  گوید خلقتنی من نار…من شانی دارم.دور انبیا و اموزه هایشان را خط می کشند.
  • انسان غیر حیات فردی حیات اجتماعی هم دارد.پس هم حیات فردی باید به نور ولایت برسد و…
  • باید جامعه پردازی حول محور امام باشد
  • اگر کسی حیات اجتماعی استکبار را قبول کرد سراغاز گمراهی و ضلالت است.لذا تبری مهم می شود
  • امام ره : تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا پرچم توحید بر همه قلل رفیع عالم به اهتزاز در نیاید مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم
  • سکولاریست ها فکر می کنند می توانند حیات فردی را از اجتماعی جدا کنند غافل از اینکه اگر ولایت طاغوت را در عرصه اجتماعی بپذیرند کم کم در حیات فردی هم می پذیرند
  • برخی ولایتی ها در عرصه اجتماعی درگیر با طاغوت نمی شوند. با هالیود و اقامه کنندگان فحشا درگیر نمی شوند
  • به هر اندازه که تسلیم شوی(فردی و اجتماعی)تطهیر و تنویر می شوی
برچسب‌ها: , , ,

مطالب مرتبط

زیر نور ماه 9

مراسم قران به سر شب های قدر

تیزر معرفی دوره آفلاین مدیریت راهبردی فردی

متن سخنرانی شهادت امام صادق ع

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست