بسم الله الرحمن الرحیم
- نام جعفر / کنیه ابوعبدالله / لقب صادق
- پدر امام باقر مادر ام فروه
- 17 ربیع 83 در مدینه متولد و 65 سالگی شهید و در بقیع مدفون
- در سال 114 به امانت رسیدند.
- دوران امامتشان در اواخر امویان و اوائل عباسیان (امویان 132 منقرض شدند)
- – 13 سال از دوران امام سجاد(ع) را درک کرد و مدت امامتشان 34 سال بود
- علم امام: دشمنش منصور میگفت او مصداق: ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا (فاطر 32) است.
- منصور دوانیقی به ابوحینفه گفت 40 سؤال مشکل پیدا کن در جلسه بپرس. همه را جواب دادند.
- علوم قرآن، تفسیر، حدیث، فقه، کلام، طب، فلسفه، نجوم، ریاضیات با تدریس امام شکوفا شد.
روایاتی از امام صادق ع :
امام صادق(ع): هر کس چهار چیز را برای من ضمانت کند من چهار خانه در بهشت برای او ضمانت میکنم: 1- انفاق کند و از فقر نترسد. 2- به مردم بلند سلام کند. 3- جدال و بگو مگو را ترک کند اگرچه حق با او باشد. 4- با مردم به انصاف برخورد کند (اصول ج2. ص144)
– امام صادق(ع): از دو خصلت بپرهیزید یکی ضجر (بیتابی کردن) و دیگری تنبلی، زیرا اگر بیتابی کنی بر حق صبر نخواهی کرد و اگر تنبلی نمودی حق را ادا نخواهی کرد. ( سفینه البحار ج2 ص 480)
مرحوم ملا احمد نرافی در معراج السعاده محبت را 9 قسم کرده 1- محبت انسان به وجود و بقای خود 2- محبت به غیر خود مثل زن ، خوردن، و … قصد حصول لذت جسمانی است. 3- محبت انسان به غیر از لحاظ احسان و نفع محبتی. 4- محبت به جهت ذات آنچیز نه بخاطر چیز و نفعی دیگر 5- محبت میان 2 نفر به جهت مناسبت معنوی میان آنها. 6- محبت دو نفر بر اثر مجالست آندو با هم. 7- محبت با کسانی که با او نسبت ظاهری دارد مثل پدر و مادر 8- محبت هر علتی به معلول خود و هر صانعی به مصنوع خود 9- محبت دو چیز که در یک علت با هم شریکند.
– به شقرانی یکی از منصوباتشان فرمودند: إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ لِمَکَانِکَ مِنَّا (تهذیب الاحکام ج6 ص236)
– ماجرای قطع دوستی 20 ساله بخاطر یک فحش
– مگسی چند بار به صورت منصور نشست او را رد کرد. امام وارد شد پرسیید خدا چرا مگس را خلق کرد. فرمود تا ستمگران را ذلیل کند.
نبرد بین حق و باطل
– سوره بقره: اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ. (257)
– کسانیکه ولایت خداوند را بپذیرند سیر و حرکتی خواهند داشت از ظلمت به نور
– کسانیکه ولایت غیرخداوند را بپذیرند سیر و حرکتی خواهند داشت از نور به ظلمت
– از ابتدا جنگی بین این 2 گروه بوده
– حضرت آدم و شیطان / هابیل و قابیل / ابراهیم و نمرود / لوط و قومش/ موسی و فرعون / عیسی و بزرگان قومش / پیامبر و ابوجهلها و ابوسفیانها
– لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ
اجباری در کار نیست، روشن و تبیین شده- راه هدایت از گمراهی و ضلالت
– راه اینست: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ (سوره 4 آیه 59)
– آقا: بصیرت قطبنمای صحیح حرکت در اوضاع اجتماعی پیچیده امروز است. در جای دیگر میفرماید اگر بصیرت نباشد انسان حتی با نیت خوب ممکن است گمراه شود و در راه بد قدم بگذارد.
– دوران امامت 11 معصوم تا آغاز غیبت از سال 11 هـ شروع تا 260 ادامه داشت را میتوان 4 مرحله کرد. اما مثل انسانی که 250 سال عمرش را با یک هدف حرکت کرده.
– بصیرت برای
شناخت هدف
تشخیص راه صحیح برای رسیدن به هدف
تشخیص دشمن
تشخیص موانع راه
استحاله | سیاسی | |
فرهنگی: | چهرهسازی (عناصر ضد ارزشی را ارزشی کنند) | |
اشاعه فساد (ماهواره- اینترنت- بلوتوث) | ||
قداست زدایی (شبهه عصمت پیامبر و ائمه) | ||
الگوی رسانهای (عدم استفاده رسانه ملی ) | ||
عرفانهای کاذب (صوفیگری- هندی) | ||
گفتمان سازی (فرهنگ غرب بجای فرهنگ دینی) |