«تربیت کلامی»، مانع «تربیت عملی» است!

folder_openبسته آموزشی
commentبدون دیدگاه

بر اساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی عمیق‌ترین و مؤثّرترین روش‌های تربیتی در قالب غیررسمی‌ترین روش‌ها نهفته است.

ادبیات عرفانی : که هر قدر مفاهیم برای فرد بدیهی و طبیعی باشد به همان میزان از آن دورتر و بیگانه‌تر است.

پیام‌های بزرگ‌ سالان، از راه پنهان و غیر مستقیم خواه ناخواه نافذ می‌شود.

برخی از والدین در برخورد با مشکل فرزندان با به رخ کشیدن مشکلِ او، وی را نسبت به ضعف‌هایش هوشیار گردانند. این گونه والدین، همواره ضعف‌ها و کاستی‌های او را با تحقیر، سرزنش و ملامت بیان می‌کنند. وقتی کودک به خاطر دلایل عاطفی از درس خواندن متنفّر است، یا به خاطر ناامنی‌های روانی دچار اضطراب است، اگر بخواهیم با روش کلامی از طریق توصیه‌ها و امر و نهی‌های دائمی در پی رفع اختلال برآییم،نه تنها مشکل حل نخواهد شد، بر فشار و شدّت مشکل وی می‌افزاید، و بر عکس با خاموشی و ناحساس‌سازی پیش رویم، شانس حلِ خودبه‌خودیِ مشکلات ایجاد شده را به مراتب فراهم‌تر نموده‌ایم.

مثال: زمانی که زخمی در بدن ما ایجاد می‌شود، اگر برای درمان آن بدون آگاهی از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های درمان زخم وارد عمل شویم، منجر به بدتر شدن زخم و ایجاد عفونت‌های عمیق‌تر شود؛ امّا اگر با رعایت بهداشت، این زخم را به حال خود رها کنیم، طبیعت بدن و مکانیسم دفاع خون، عفونت حاصل شده را از بین برده و به تدریج بهبودی حاصل می‌گردد.

گر پرونده‌ی بالینی کودکان دارای اختلال‌های عاطفی و رفتاری را از نظر زمان شروع اختلال و چگونگی تشدید، درخواهیم یافت که وخامت مشکل از آن‌جایی شدّت یافت که دخالت‌های نابه‌جا، روش‌های نارسا و اقدامات مسئله‌ساز والدین شروع شده است.همین اصل را می‌توان از سطح خانواده به سطح مدرسه نیز تعمیم داد. اگر آن‌ها به طور مستقیم و با سرزنش صریح و اقدام آشکار خود با دانش‌آموز برخورد کنند، به تشدید و تثبیت مسئله کمک نموده‌اند. بهترین ذکرها در خود انسان است؛ بهترین نصایح در خویشتنِ فرد نهفته است.

«فاِذا فَرَغْتَ فَانصَب» (قرآن کریم) بارورترین و خلاّق‌ترین بخش شخصیّت، در غیررسمی‌ترین و آزاد ترین اوقات تکوین می‌یابد.

مطالب مرتبط

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست