تربیت «نمادین» در مقابل تربیت «برنامه ای»

folder_openبدون دسته‌بندی
commentبدون دیدگاه

آیا نشنیده اید داستان زندگی دانشمندان،عارفان،معلمان و بزرگ اندیشمندانی را که لحظه ی آغاز اشراق نورانی و عظمت فکری آن ها در شرایطی رخ داده است که با یک کلام یا رفتار و یا جرقه ی نمادین،طومار زندگی خود را از وضع ثابت و سکون فعلی،برهم تافته و سراسیمه و شوریده حال و دل سوخته همچون بارقه ای جهنده،یک شبه راه پیموده و به اعلی درجه رشد و کمال دست یافته اند؟

آن حرکت و تربیت نمادین نوعی غمزه ی رندانه است که در مساعدترین،حساس ترین و پذیرا ترین شرایط روانی و عاطفی متربی صورت می گیرد.

اثر شعله ی جوش اکسیژن را که هرچقدر شعله ی آن را باریک تر و کوچک تر می نمایند تیزتر،تندتر،سوزاننده تر و ذوب کننده تر می شود؛همچون یک نگاه نافذ و حیرت انگیز.

هرکه شد محرم دل در حرم یار بماند         و آن که این کار ندانست در انکار بماند

«تورا طبیبی هست در اندرون و آن مزاج توست که دفع می کند و می پذیرد.و لهذا بیرون از وی پرسد که فلان چیزی که خوردی چون بود،سبک بودی؟گران بودی؟از آن چه طبیب اندرون خبر دهد،طبیب بیرون بدان حکم کند.پس اصل آن طبیب اندرون است و آن مزاج اوست.چون این طبیب ضعیف شود و مزاج فاسد گردد،از ضعف،چیزها به عکس بیند و نشانه ها به کژ بیند.»

پس اولیا طبیبان اند.اورا مدد کنند تا مزاجش مستقیم گردد و دل و دینش قوت گیرد که :ارنی الاشیاء کماهی.

چون اورا دیدی که کل است قطعا همه ی عالم را دیده باشی و هرکه را بعد از او ببینی مکرر باشد.قول ایشان در اقوال کل است.چون قول ایشان شنیدی هر سخنی که بعد از آن بشنوی مکرر باشد.

برچسب‌ها: , ,

بایگانی تاریخ خورشیدی

مطالب مرتبط

مصاحبه حجت الاسلام سید محمد صادقی آرمان دبیر همایش ملی هوای نو

کلیپ تولیدی با موضوع “شبکه های ماهواره ای”

بسته مطالعاتی سرآغاز (جلد ششم)

ویدیوی مستند هندِ دوستان – قسمت سوم (امام حسین ع از منظر غیرمسلمانان هندوستان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست